Thursday, August 22, 2013

Sustained Release Vitamin C & Chewable Vita-C Shaklee, Fungsi dan Kebaikannya

Assalammualaikum W.B.T & Salam Sejahtera


Hari ini saya nk berkongsi serba sedikit maklumat mengenai Sustained release Vitamin C Shaklee & Chewable Vitamin C Shaklee. Dua- dua adalah Supplement Vitamin C,  Cuma sustained released Vitamin C mengandungi 500mg vitamin C/ tablet & Chewable Vitamin C pula mengandungi 100mg Vitamin C per tablet. So, Kalau aturan makan Vitamin C, yang sustained Release Vitamin C just amik i biji sehari & untuk Chewable vitamin C amik 2-3 biji sehari untuk cukup keperluan kita.



Secara umumnya, Vitamin C ni adalah vitamin larut air sebab itu dia dalam bentuk tablet bukan softgel, kalau yang softgel tu bermakna supplement yang larut lemak. Saya tambah sedikit info mengenai vitamin, vitamin terbahagi kepada 2 jenis : a) Larut Air-bermaksud kita makan hendaklah bersama-sama air, dan vitamin ini disalurkan ke dalam sistem tubuh manusia melalui darah (kandungan darah juga ada air), cth : vitamin yang larut air adalah vitamin B & C, manakala supplement yang softgel ini adalah Vitamin yang larut lemak, dimana lebih afdal diambil selepas makan, sebab makanan yang kita makan mestilah ada sedikit lemak, so jadinya lepas makan tu boleh lah amik supplement yang jenis softgel. Vitamin yang larut lemak ni cth: Vitamin A, D, E & K.

Serba sedikit mengenai Sustained Released Vitamin C :
  

Sustained Released Vitamin C mengandungi 180 tablet (consume 6 months). Berbaloi-baloi kan?




 Chewable Vita-C (TM) 100mg Shaklee mengandungi 90 tablet (consume dalam 1 bulan lebih)

‘’ RECOMMENDED DAILY DOSE FOR VITAMIN C’’
The Recommended Dietary Allowance (RDA) for vitamin C varies greatly by gender and age.

Children
0-6 months: 40 mg per day
7-12 months: 50 mg per day
1-3 years: 15 mg per day
4-8 years: 25 mg per day

Men
Males (ages 9-13): 45 mg per day
Males (ages 14-18): 75 mg per day
Males (ages 19 and older): 90 mg per day

Women
Females (ages 9-13): 45 mg per day
Females (ages 14-18): 65 mg per day
Females (ages 19 and older): 75 mg
Pregnant females (ages 19 and older): 85 mg
Lactating females (ages 19 and older): 120 mg


Apa itu sustained release? Ia bermaksud proses di mana diformulasikan khas agar ia dapat dilepaskan secara perlahan-lahan mengikut paten istimewa yang menjamin penyerapan vitamin di antara 3 ke 6 jam. Atau dalam erti kata lain ia akan dilepaskan perlahan-lahan dalam aliran darah badan mengikut masa tertentu. Dan ia juga bersifat larut air maka, sesiapa yang consume vita c dinasihatkan minum air secukupnya sekurang-kurangnya 2 hingga 3 liter sehari. Setiap tablet vitamin C ini mengandungi 7.5 hidangan sebiji buah termasuk kulitnya (500mg), dan pembebasan 1.5 vitamin C buah tersebut kedalam tubuh kita setiap jam.  Setiap tablet mengandungi 120mg bioflavonoid (25% dari Bioflavonoid , diekstrak dari kulit buah) yang juga dikenali sebagai Vitamin C complex.

Apa itu Bioflavonoid?

Satu daripada nilai utama dan utama bioflavonoids adalah sifat antioksidan mereka. Antioksidan adalah unsur-unsur semula jadi yang memerangi radikal bebas dan elemen berbahaya yang beredar melalui badan. Banyak buah-buahan dan sayur-sayuran yang diiklankan sebagai kuasa besar pemakanan kerana mereka termasuk banyak antioksidan, yang boleh membantu melawan jangkitan, keradangan, virus, dan beberapa jenis penyakit kronik.

Bioflavonoids mempunyai nilai antioksidan yang agak tinggi berbanding dengan makanan tambahan dan lain-lain. Para saintis juga telah menunjukkan bahawa bioflavonoids sebenarnya boleh bergabung dengan vitamin C untuk kesan antioksidan tertentu: bioflavonoids nampaknya boleh melindungi vitamin C nutrien dari agen pengoksidaan dalam badan. Ia adalah sejenis bahan kimia pengawet untuk membantu yang boleh membantu sistem pertahanan badan dan melawan keadaan kronik. Banyak fungsi bioflavonoid ni hehehe selain yang saya intro ni.

Fungsi general mengenai kebaikan Sustained Released Vitamin C Shaklee.
Mengapakah Vitamin C perlu untuk kesihatan?

· Pembentukan gigi,tulang,tisu bawah kulit dan rawan yang sihat
· Mengekalkan system imunisasi badan yang kuat

· Mematikan radikal bebas merbahaya
· Mencegah barah dan penyakit kronik yang lain

Vitamin C adalah penting untuk metabolisme yang sihat kepada banyak fungsi tubuh dan memainkan peranan lebih kompleks dalam kesihatan kita daripada apa yang pernah diperkatakan.

Mengapa perlu mengambil Vitamin C setiap hari:

Tubuh kita tidak boleh menghasilkan Vitamin C, yang sebagai vitamin larut air, ia tidak boleh di simpan. Vitamin C berlebihan yang tidak digunakan , dengan mudahnya di singkir keluar dari tubuh. Selain itu ia juga akan musnah akibat kepanasan atau terkena sinaran ultraungu seetangah jenis bahan tambahan dalam makanan , bahan kimia pertanian dan akan teroksida jika terdedah kepada udara.

Malahan ia begitu mudah termusnah sehingga kebanyakan vitamin C hilang sebelum makanan tiba di atas meja. Berikutan itu adalah penting untuk kita mendapatkan semula bekalan Vitamin C bagi memperoleh faedah optimum daripada vitamin yang menakjubkan ini. Perokok, mereka yang sering menghadapi tekanan dan pesakit yang sedang dalam proses penyembuhan meningkatkan pengambilan vitamin

Khasiat Utama:

Mencantikkan kulit - Pengambilan Vita C setiap hari dapat membantu anda mendapatkan kulit yang lebih cerah, melambatkan penuaan dan menyekat pembentukkan pigmentasi. Pigmen adalah penyebab utama pembentukan jeragat.

Membentuk Kolagen - Ia dapat merangsang pembentukan kolagen yang mana kolagen adalah sebatian asas otot, tisu, gusi, rangka dan tulang rawan.

Memperbaiki simptom Pendarahan - Kekurangan Vita C adalah penyebab gusi berdarah, lebam dikulit, lambat pulih dari kecederaan, kulit kering, ruam dan kulit kasar.

Peningkatan Sistem Imun - Membina sel darah merah yang sihat untuk penyerapan zat besi yang lebih baik, membantu sel darah putih menentang bakteria dan kuman, megukuhkan sistem imun, peningkatan pemulihan alergi hidung, kulit dan asthma, dan juga mengurangkan simptom selsema.

~ Memperbaiki Insomnia - Ia dapat memperbaiki insomnia, stress dan masalah keresahan.

Mengekalkan Kolesterol Sihat - Ia dapat mengurangkan kolesterol dan tekanan darah, mengekalkan kapilari darah yang sihat, menghalan pendarahan dalam hidung, pendarahan serebral dan skurvi.

Siapa yang memerlukan Vitamin C:

·  Perokok
·  Orang yang mudah stress kerana stress akan mempercepatkan penyusutan Vita C dalam badan.
·  Orang yang makan pil perancang sebab pil perancang juga akan menyerap Vita C dan mengakibatkan pengurangan Vita C dalam badan dengan cepat.
·  Orang yang ingin mencantikkan kulit atau yang mempunyai masalah kulit seperti jerawat atau eczema memerlukan Vita C untuk membina kolagen kulit yang sihat dan memperbaiki tisu kulit.
· Semua orang yang menginginkan kesihatan tubuh badan yang baik kerana Vita C menyokong sistem Imun dalam badan  dan mengurangkan selsema yang berpanjangan.  

Kekurangan Vitamin C boleh mengakibatkan:

Kekurangan Vitamin C boleh menyebabkan kolagen menjadi lemah dan tidak aktif, selain itu juga sukar sembuh.Kekurangan yang berterusan boleh menyebabkan seriawan (skurvi-sejenis penyakit yang ditunjukan lemah seluruh badan,anema dan adema).Dalam sesetengah kes seriawan yang teruk,sel otot kadangkala merekah dan menyebabkan jangkitan mulut.Penghidap akan mula muntah darah dan boleh mengakibatkan pendarahan otak,demam panas yang seringkali membawa maut.


Untuk sebarang pertanyaan, konsultasi & tempahan boleh hubungi saya seperti dibawah :

Saya boleh tawar harga yang super duper murah :)


















1 comments:

Shaklee.Biz said...

Stock sustained release vit-C belom ada stock, kalau chewable sudah ada stock

Post a Comment

Full Name:
Phone Number or Contact Number
Email Address
Home Adress
List of Products as below : Please select which products do you prefer to buy Vitamin E Complex
Vitamin B Complex
Sustained release Vitamin C
Chewable Vitamin C
Alfafa Complex(Small)
Alfafa Complex (Large)
DTX Complex
Caratomax
Advanced Joint Health Tablet
Herb-Lax
Peppermint Ginger Plus
Performance Drink
Cinch Shake Mix(Vanilla flavour)
Cinch Shake Mix (Mocca)
Cinch Shake Mix(Chocolate)
Vita-Lea Iron formula
Cinch Energy Tea Mix
Meal Shake
Shaklee Collagen Powder
Vivix
Meal shake
Nutriferon
ESP (Energising Soy Protein)
Osteomatrix
Zinc Complex
Garlic Complex
GLA Complex
Omega Guard
Lecithin
Herba Blend Multi purpose Cream
Quantity

Get your own free form like this one.
 
Copyright 2013 © Reserved to Mina Reenamee Design By Cik Nurfarah