Friday, August 16, 2013

VITALEA IRON FORMULA & VITAMIN C UNTUK MEMBANTU PESAKIT TEKANAN DARAH RENDAH / ANEMIA

APA ITU ANEMIA/  TEKANAN DARAH RENDAH :




Menurut bahaya Yunani, anemia bermaksud tanpa darah. Anemia merupakan suatu kondisi dimana saat jumlah sel darah merah atau jumlah hemoglobin (protein pembawa oksigen) dalam sel darah merah berada di bawah paras normal. Sel darah merah atau hemoglobin yang bertugas sebagai media yang membawa oksigen dari paru-paru dan menghantarkan ke seluruh bahagian jaringan tubuh.Darah rendah dapat terjadi pada siapa saja. 

Darah rendah paling sering terjadi pada wanita hamil, penyebabnya pun beraneka ragam. darah rendah dapat terjadi yang didasari oleh banyak faktor penyebab baik dimulai dari pola hidup sampai pada masalah genetik/keturunan.


Normalnya tekanan darah seseorang adalah 120/90 mmHg. Umumnya penderita darah rendah akan mengalami berbagai banyak gejala seperti pusing, mudah lelah, wajah pucat dll.

Anemia atau yang lebih dikenali di masyarakat sebagai berkurangnya jumlah sel darah merah atau jumlah hemoglobin dalam sel darah merah tidak mampu untuk membawa oksigen dalam jumlah yang cukup untuk memenuhi keperluan badan manusia. Kadar hemoglobin atau eritrosit dalam 1mm3 darah atau berkurangnya volume sel darah dalam 100ml darah.

Antara simptom-simptom anemia adalah :
1) Cepat penat/keletihan
2)Kurang berghairah
3)lemah konsentrasi
4)selera makan menurun
5)mengalami sakit kepala yang kerap
6)sesak nafas
7)retak jantung yang berdebar-debar


Berikut ada beberapa ciri dari penderita darah rendah, adalah :
1. Pusing
Penderita tekanan darha rendah biasanya selalu meraksan pusing dan penglihatan tiba-tiba menjadi gelap baik ketika sedang berdiri atau duduk. Hal ini diakibatkan oleh aliran darah yang menuju ke otak tidak sampai pada otak karena tekanan darah yang dimiliki terlalu rendah.
2. Mudah lelah
Penderita darah rendah umumnya akan lebih mudah merasa lelah, wajah pucat dan lesu. Hal ini dilatar belakangi oleh peredaran darah ke seluruh tubuh tidak bekerja secara maksimal dalam mengalirkan darah, sehingga tubuh mudah merasa capek dan cepat lelah.
3. Terkadang pingsan
Apabila kita memiliki tekanan darah rendah, tentunya akan dapat mengakibatkan peredaran darah ke otak menjadi berkurang. Akibatnya kepala akan cepat terasa pusing. Ketika berdiri, tiba-tiba jatuh pingsan.
4. Laju napas cepat
Seseorang yang memiliki tekanan darah rendah berhubungan dengan otak akibat suplai darah pada otak tidak maksimal dan tidak terpenuhi dengan baik sehingga oksigen dalam otak pun berkurang. Kemudian otak akan memaksa mengerakkan saraf untuk bernafas lebih cepat.

Anemia mempunyai kaitan dengan tekanan darah rendah, bacaan tekanan darah rendah adalah sekitar 90/80 mmHg dimana sel darah merah yang kurang dihasilkan meyebabkan darah menjadi tekanan rendah. Darah merah amat penting untuk mengangkut keperluan oksigen keseluruh tubuh badan manusia agar sistem fisiologi dan biokimia manusia boleh berlaku dengan sempurna. 

Antara punca lain Anemia adalah pengambilan gizi makanan yang tidak teratur, seperti kurang pengambilan zat besi/ iron dalam gizi makanan. Zat besi penting untuk makanan tambahan kepada hemoglobin darah. Keperluan zat besi yang diperlukan oleh seorang dewasa yang normal adalah sekitar 1-3.2mg sehari.




ANEMIA BERLAKU SEMASA KEHAMILAN MESTI DIPANDANG SERIUS!!

Anemia yang berlaku dikalangan ibu yang mengandung adalah kebiasaan terjadi. Ini kerana anemia semasa kehamilan memberi kesan kepada perkembangan janin dimana bayi yang dilahirkan tidak cukup berat, prematured abortion, kematian janin atau hidrops. Jadi ibu hamil digalakkan mengambil sumber zat besi yang mencukupi sepanjang kehamilan 9 bulan. 

VITAMIN C & VITALEA SHAKLEE DAPAT MEMBANTU MASALAH ANEMIA / TEKANAN DARAH RENDAH DIKALANGAN IBU HAMIL.




Vitalea :


Pernah tak cuba Vita-Lea (Shaklee punya multivitamin)Best tau, sebab Vita-Lea kami diformulasi dengan zat besi (Iron Formula).
Jika anda dah pernah cuba, saya yakin pasti anda akan rasa perbezaan ketara, apabila anda bertukar makan multivitamin jenama lain pula…

Jom kita tengok sekilas fakta Shaklee Vita-Lea

“Vita-Lea contains Beta Carotene that helps in the maintenance of growth, vision, and tissue development; Calcium, Phosporus with Vitamin C and D, for healthy bones and teeth; Biotin and Pantothenic acid help to metabolize fats and Vitamin B12 helps in the formation of red blood cells.”

Ringkasnya, sebiji Vita-Lea mengandungi 28 nutrients yang penting, temasuklah 12 jenis Vitamin & 7 jenis galian. Jika anda hanya makan multivitamin sahaja tanpa vitamin lain, adalah lebih baik jika makan 2 biji Vita-Lea sehari, iaitu sebiji di waktu pagi, dan satu biji lagi di waktu malam.
Siapa yang perlu makan Shaklee Vita-Lea nie?
  • Secara umumnya, untuk semua orang dewasa yang pentingkan kesihatan optimum. Lebih-lebih lagi kepada penggemar makanan segera, suka makan di luar, dan yang makan ikut selera – bukan ikut gizi seimbang.
  • Mengandungi Beta Carotene yang membantu mengekalkan pertumbuhan badan, mengawal masalah penglihatan & membantu pembentukan tisu badan.
  • Diformulasi dengan Iron yang penting untuk pembentukan sel darah merah di dalam badan.
  • Ibu mengandung yang selalu kena anemia (Vita-Lea Iron Formula!). Tak perlu susah payah makan kerang atau organ dalaman lain. Zat besi perlu untuk pembentukan sel darah merah buat janin/ bayi di dalam kandungan.
  • Ibu menyusu, terutama yang bayinya dah berumur 6 bulan ke atas. Kajian mendapati kandungan zat besi di dalam susu ibu akan berungan selepas 6 bulan. Sebab itu ibu-ibu digalakkan memberi ikan bilis dalam makanan pejal pertama si manja. Dengan pemngambilan Vita-Lea, Insya Allah kandungan zat besi di dalam susu ibu dapat di kekalkan pada paras yang selamat. Sebab itu kami cadangkan Vita-Lea di dalam Set Penyusuan Shaklee kami.
  • Cegah penyakit tiroid atau beguk. Penyakit beguk nie di sebabkan oleh kekurangan iodin dalam badan pesakit. Sebiji vita-lea mengandungi 75 mcg Iodine (as potassium iodide and sea kelp). Jika anda sedang menghidapi, atau diserang beguk, ambil 2 biji Vita-Lea sehari, untuk memperolehi sumber 150 mcg Iodine, ya. Insya Allah.
Vitamin C :

Perlu tahu tentang fakta ini, untuk penyerapan zat besi/ iron dengan sempurna ke dalam tubuh manusia, kita harus mengambil vitalea bersama vitamin C tau !! disamping vitamin C shaklee tinggi kandungan Vitamin C nye, tinggi sifat antioksida, apabila diambil bersama vitalea tak rugi semua penyerapan Iron berlaku 100 %.



Testimoni :
========


    Haaa ini testimoni sahabat saya yang mengandung anak kembar...dulu masa anak sulung dia cakap buku rekod dia mesti ada  je yang tak kena, darah tinggi lah..kencing kotor lah...yang paling dia selalu kena ulang-alik check up pasal low HB, then, saya syorkan dia ambil 2 jenis supplement ini VITAMIN C & VITALEA COMPLEX SHAKLEE...alhamdulillah start dia makan pada 22/01/2014 & check up berikutnya pada 04/02/2014...TADAA ...see dah kembali normal, hb dah meningkat, air kencing dah tak kotor lagi & dia paling terkejut anak sulung dia dulu tak pernah pass tekanan darah mesti tinggi, kali ini punya pregnancy tekanan darah normal dan maintaine...sukaaa kan...
Untuk sebarang pertanyaan atau tempahan boleh hubungi saya :


0 comments:

Post a Comment

Full Name:
Phone Number or Contact Number
Email Address
Home Adress
List of Products as below : Please select which products do you prefer to buy Vitamin E Complex
Vitamin B Complex
Sustained release Vitamin C
Chewable Vitamin C
Alfafa Complex(Small)
Alfafa Complex (Large)
DTX Complex
Caratomax
Advanced Joint Health Tablet
Herb-Lax
Peppermint Ginger Plus
Performance Drink
Cinch Shake Mix(Vanilla flavour)
Cinch Shake Mix (Mocca)
Cinch Shake Mix(Chocolate)
Vita-Lea Iron formula
Cinch Energy Tea Mix
Meal Shake
Shaklee Collagen Powder
Vivix
Meal shake
Nutriferon
ESP (Energising Soy Protein)
Osteomatrix
Zinc Complex
Garlic Complex
GLA Complex
Omega Guard
Lecithin
Herba Blend Multi purpose Cream
Quantity

Get your own free form like this one.
 
Copyright 2013 © Reserved to Mina Reenamee Design By Cik Nurfarah